چطور یک نام خوب برای دامین وبسایت و برند خود انتخاب کنیم؟

راه های پیشنهادی برای داشتن نام اینترنتی بهتر امروزه که اینترنت به سرعت در حال گسترش است داشتن نام دامین مناسب بسیار حائز اهمیت است. چرا که داشتن همین نام دامنه دروازه‌ای به روی بازدید وب سایت شما خواهد بود.در واقع اگر نام دامنه یا وب سایت شما مناسب باشد دسترسی به آن آسان تر است.

نام سایت خود را برند شدنی کنید
بگذارید با یک مثال شروع کنیم، اگر بخواهیم یک وب سایت در مورد پاستا بسازیم که دستور پخت پاستا داشته باشد و چند محصول تجاری مرتبط با پاستا را معرفی کند دامین های این به ذهن می‌رسد:

  • Pasta-shop.com برای گفتن و یادآوری مشکل به نظر می رسد مخصوصا که احتمال دارد مشتری فراموش کند که در میان آن خط تیره بوده است یا خیر.
  • PastaAficionado.com برند شدنی به نظر می رسد، منحصربفرد است، ولی تلفظ آن سخت میباشد.
  • PastaLabs.com به علت اینکه تداعی کننده یک معنی علمی است، منحصربفرد است، قابلیت زیادی برای برند شدن دارد، به یادماندنی است و متفاوت است، می تواند یک نام دامنه عالی باشد.

توجه داشته باشید که اعداد و خط تیره در نام دامنه یک مشکل بزرگ هستند و آن را از شبهات به یک برند دور می کنند.

انتخاب دامنه از میان 5 کلمه کلیدی
هنگامی که شما برای اولین بار شروع به جستجو برای نام دامنه می کنید، 5 واژه یا عبارت می تواند به شما در توصیف بهترین نام دامنه کمک کند. هنگامی که شما این لیست از واژها را آماده کردید آنگاه با جفت یا اضافه کردن پیشوند یا پسوند نام دامنه ایده ال خود را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر شما در حال راه اندازی نام دامنه مرتبط با وام مسکن باشد شما ممکن است از کلماتی مانند امور مالی ، سهام ، نرخ بهره ، پرداخت خانه ، استفاده کرده تا بعد از کمی جستجو و فکر کردن نام دامنه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

تلفظ آن را ساده تر کنید
ممکن است با خود فکر کنید که قابلیت تلفظ آسان چه اهمیتی دارد . نام دامین باید به نحوی باشد که مشتریان بتواند آن را خاطر بسپارند. ما انسان ها چیزهایی را راحت تر به یاد می آوریم که راحت تر به زبان بیاوریم یا درباره اش فکر کنیم.

هر چه کوتاه تر بهتر
هر چه نام دامنه حروف کمتری داشته باشد، آسان تر به زبان می آید، و به اشتراک گذاشته می شود. نام دامنه کوتاه برای حفظ کردن و تایپ کردن بسیار آسان می باشد. و برای وب سایت های تجاری و رسانه های آنلاین بسیار مهم میباشد که نام دامنه کوتاه باشد تا مردم براحتی آن را حفظ کنند و بتواند به وب سایت دسترسی سریع داشته باشند.  مثلا به دو آدرس whatpageofsearchamion.com و downforeveryoneorjustme.com توجه کنید. هر دو این آدرس ها کاملا قابل درک هستند ولی صادقانه بگویم که من شخصا تا امروز حتی یک بار هم یکی از آنها را کامل تایپ نکرده ام و اگر به لطف بوکمارک ها و جستجو نبود، احتمالا برای ورود من به این سایت ها، هیچ بار دومی وجود نداشت!

منحصر به فرد بودن دامنه
داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب و پر بازدید کننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به حساب می آید. بنابراین هیچ وقت دامنه را انتخاب نکنید که با دامنه کسی دیگر مشابه باشد.

همچنان .com بهترین انتخاب است
با وجود اینکه تعداد زیادی پسوند وجود دارد، چرا این قدر .COM اهمیت دارد ؟ پاسخ این سئوال این است که .COM شناخته شده ترین و قابل دسترس ترین پسوند می باشد و مردم با آن ارتباط بیشتری برقرار می کنند. اگر شما قصد دارید یک دامنه با قابلیت بالای برند شدن داشته باشید، .com می تواند به خوبی این نیاز را برطرف نماید. شاید در نهایت اگر شما خیلی خوش شانس باشید بتوانید در اولین تلاش آن را بدست آورید. اگر دردسترس نبود، پیشنهاد ما پسوندهای net ،org و یا یک پسوند شناخته شده مثل .io یا .ir هست.

نوشتن و تایپ کردن نام دامنه آسان باشد
اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن بدلیل املایی یا طولانی  و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می دهید. سعی کنید در نام دامنه از حروفی زیر حتی الامکان اجتناب کنید. حروفی مثل P , Z , X , C.

آن را قابل درک کنید
یک نام دامنه خوب در مردم یک باور قوی از موضوع یک وب سایت ایجاد می کند. یعنی یک قابلیت ایجاد میکند که با نگاه به نام دامنه پی به موضوع فعالیت آن وب سایت ببرید. چنین نام دامنه هایی یک برد بزرگ محسوب می شوند. بعنوان مثال PastaPerfected.com تقریباً واضح است که در مورد پاستا است و همه می توانند آن را درک کنند.

آسان به خاطر سپردن نام دامنه
همیشه نام دامنه را انتخاب کنید که سر زبان بماند و در ذهن به خاطر سپرده شود. هنگامی که شما وب سایتی با ترافیک بالا داشته باشید هیچ وقت نمی خواهید که نام دامنه وب سایت شما قابل حفظ کردن نباشد و یک بازدید کننده نتواند نام وب سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند.

کلیدواژه های عمومی و بدون جزئیات
کلید واژه ها در نام دامنه می تواند به قضاوت مخاطب در مورد آن کمک کنند اما این مهم از یک دیدگاه SEO مطرح می باشد. مردم چیزی را ترجیح می دهند که می توانند راحت تر به آن فکر کنند و متوجه آن شوند. اگر شما بتوانید یک کلیدواژه در نام دامنه تان بیاورید که واضح باشد و بتواند به شناخت موضوع وبسایت شما کمک کند، حتماً از آن استفاده کنید. اما اگر به دنبال یک نام دامنه پر از کلیدواژه یا در کل مبتنی بر کلیدواژه هستید، به شما توصیه می شود از این سیاست دوری کنید. آنها دیگر تأثیری که قبلاً روی مخاطب و موتورهای جستجو داشتند برخوردار نیستند و باید از آنها اجتناب شود.
به عنوان مثال، من هرگز دامین های زیر را نمی‌خرم:
RecipesForPasta.com یا BuyPastaOnline.com ! و در عوض دامنه های عمومی تر را می خرم همانند mazeh.com. به نام هایی همانند Amazon.com و Google.com دقت کنید که که به طور واضح مشخص نیست که موضوع آنها چه می باشد.اینها برایشان بسیار خوب برندسازی صورت گرفته است اما نام دامنه هایی خیلی غنی ندارند.

مشکلی نیست اگر آن را تغییر دهید یا چیزی به آن بیافزایید
اگر نام دامنه شما در دسترس نباشد، مسئله ای ندارد یک پیشوند یا پسوندی به آن اضافه کنید. و در مورد برند آنلاین خود کمی خلاق تر باشید. به عنوان مثال، فرض کنید نام برند من نیما لباس باشد و شاید من یک جایی مثلاً در تهران یک فروشگاه بزرگ پوشاک تولیدی خودم را داشته باشم و هدفم این باشد کسب و کار آنلاین راه اندازی نمایم. در این میان، نام های nimalebas.com، یا nimalebasshop.com و یا حتی nimalebasshop.net میتوانند انتخاب های خوبی باشند.

از به کارگیری اعداد و خط تیره پرهیز کنید
استفاده از اعداد و خط تیره در نام دامنه دو ایراد بزرگ دارد. در مورد اعداد مشکل اینجاست که وقتی نام دامنه ای که دارای عدد است را برای مخاطب بازگو میکنید ممکن است در زمان نوشتن نام دامنه برایش این سوال پیش بیاد که آیا باید واقعا عدد را وارد کند و یا آنها با حروف بنویسد. مثل 1 و yek. مشکل خط تیره هم تقریبا مشابه است. آیا دامنه ای که دارای خط تیره است را میخواهید به همراه خط تیره برای مخاطب بیان کنید؟ مثلا بگویید : «سایت خط تیره خوب خط تیره من» (!) و بعد هم انتظار داشته باشید که مخاطب در زمان تایپ همه اینها را درست تایپ کند؟ یا شاید هم بخواهید اینطور بگویید : «سایت خوب من بینش هم خط تیره!» که از حالت اول هم بدتر است …

و اما دلیل دوم. اگر دقت کرده باشید اکثر دامنه هایی که بازدید اسپم به سایت ها ارسال میکنند و یا به نحوی دارای محتوای مخرب هستند دقیقا از همین الگوی نامگذاری اعداد و خط تیره پیروی میکنند. بدیهی است که شما نمیخواهید سایتتان مانند این سایت ها به نظر برسد. البته این قانون ممکن است استثنا هایی هم در زبان فارسی داشته باشد (در زبان فارسی بعضی بخش های یک کلمه را به سادگی میتوانیم با یک عدد جایگزین کنیم) اما حتی در چنین شرایطی هم انتخاب نام هایی که حاوی عدد یا خط تیره باشند را به شما توصیه نمیکنیم.

نام های ژنریک بهتر هستند یا نام دامنه هم نام با برند؟
افراد زیادی وجود دارند که فکر می کنند نام دومین باید اسم های ژنریک مانند “webbranding.ir” یا “cars.com” باشد. نام های ژنریک بسیار گران بوده و هزینه های زیادی برای خریداری کردن آنها صرف می شوند. اما برای مثال اگر شما به دنبال خرید ماشین باشید احتمالا نام چندین برند را در ذهن خود داشته و هر چیزی که راحت تر قابل حفظ کردن باشد زودتر به ذهن شما می رسد و شما چیزهایی مانند “generalmotors.com” یا “toyota.com” را سرچ می کنید.
به همین دلیل من فکر می کنم که نام دومینی که با برند شما همخوانی داشته باشد اهمیت بیشتری نسبت به نام های ژنریک دارد. همان نامی که برای تبلیغ کردن محصولات شما بکار می رود نامی است که شما برای دامنه به آن نیاز دارید زیرا این اولین چیزی است که افراد به دنبال آن می گردند. این نام بسیار راحت تر نیز حفظ می شود و کاربر اول به دنبال این نام می گردد.

7 ابزار مفید برای انتخاب نام دامنه مناسب
نامی که برای دامنه خودتان انتخاب می کنید لازم است علاوه بر این که به یادماندنی و کوتاه باشد می بایست اطلاعاتی را درباره کسب کار شما به مشتری انتقال بدهد و از آنجایی که بیشتر دامنه های سطح بالا گرفته شده اند در حال حاضر انتخاب نام دامنه مناسب، کار آسانی نیست. در ادامه قصد داریم ابزارهای کارآمدی را برای انتخاب نام دامنه به شما معرفی کنیم:

Name Mesh
یک سایت حرفه ای برای انتخاب نام دامنه که در صورتی که نام دامنه شما گرفته شده باشد پیشنهاد های جدید و زیادی برای انتخاب نام دامنه جدید به شما می دهد. این ابزار با استفاده ی بیش از ۲۰ موتور این امکان را برای شما فراهم می کند. شما می توانید علاوه بر دیدن دامنه های کوتاه با رتبه بندی بالا ، ترکیبی از کلمات، کلماتی که مناسب برای سئو هستند و همچنین کلمات مرتبطی را بیاید. در صورتی که کلمات کلیدی را با فاصله تایپ کنید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

Domainr
شما با وارد کردن نام مورد نظر خود در دامینر می توانید پیشنهادات بسیار جالب و خوبی از دامینر دریافت کنید. این سایت علاوه بر معرفی دامنه، دامنه های آزاد و غیر آزاد را نیز مشخص می کند. دامینر علاوه بر معرفی بیش از ۱,۵۰۰ دامنه با رتبه بندی بالا دارای دو رابط خارجی برای سرویس دهی به مشتریان از سرور های مختلف است.

NameBoy
NameBoy ابزاری است که به شما این امکان را می دهد، با وارد کردن یک یا دو کلمه ی کلیدی لیستی از ترکیب های متفاوتی از اسامی، دامنه ی هم قافیه با کلمات مورد نظر خود و بسیاری از حالت های دیگر را در اختیار داشته باشید. روش کار با این سایت بسیار ساده است. شما کلمه ی کلیدی و توضیح مورد نظر خود را وارد می کنید این ابزار وضعیت دامنه های مختلف را به شما اعلام می کند. همچنین برای دامنه هایی که از قبل ثبت شده اند گزینه ای تعریف شده که شما می توانید با انتخاب آن پیشنهادی برای دریافت دامنه به شخص صاحب امتیاز اعلام کنید. به این ترتیب شانسی برای داشتن دامنه های از قبل ثبت شده را نیز خواهید داشت.

Lean Domain Search
Lean Domain Search دامنه ای است که شما به وسیله ی آن می توانید خاص ترین اسامی را به وسیله ی پیشوند و پسوند های مناسب تولید نمایید. این ابزار نیز وضعیت دامنه را از لحاظ ثبت برای شما مشخص می کند. شما به راحتی می توانید با انتخاب دامنه ی مورد نظر خود از بین نتایج به دست آمده پیگیر وضعیت آن باشید.

Domain Puzzler
Domain Puzzler یکی از سایت هایی است که چند گزینه ی متفاوت برای پیدا کردن دامنه ی مناسب را در اختیار کاربر می گذارد. این گزینه ها به ترتیب «آسان» ، «پیشرفته» ، «جادویی» می باشد که گزینه ی جادویی شبیه به ابزارهای ترکیب کننده عمل می کند و با در نظر گرفتن کلمه ی کلیدی مورد نظر شما و ترکیب با کلمات محبوب دامنه های مختلفی ارائه می کند در صورتی که گزینه ی آسان تنها می تواند بررسی کند که آیا این کلمه به صورت دامنه قابل ثبت است یا خیر. گزینه ی پیشرفته هم امکان انتخاب کلمات اضافی و کمکی را به شما می دهد و با ترکیب آنها با یکدیگر لیستی از دامنه آزاد و ثبت شده را ارائه می کند.

Name Station
این سایت امکان بررسی انواع اسم ها و کلمات را به شما می دهد. شاید این جمله در نگاه اول مفهومی نداشته باشد اما با وارد کردن کلمه ی مورد نظر خود در Name Station می بینید که این سایت به سرعت مجموعه ای از واژه های مترادف و کلمات کلیدی مرتبط را به شما پیشنهاد می کند. همچنین شما می توانید معنی کلمات را مورد نظر خود را در آن بیابید و به این ترتیب بهترین کلمه را برای معرفی کار خود انتخاب کنید. این سایت نیز همانند سایت های دیگر با دریافت کلمه ی مورد نظر شما به همراه پسوند و پیشوندهای مناسب ترکیب های جالبی را نیز ارائه می دهد.

NameTumbler
NameTumbler به وسیله ی ترکیب کلمه‌ی کلیدی شما با گروه پسوند یا پیشوندی که انتخاب می کنید لیستی از دامنه های ممکن را برای شما نمایش می دهد. شما می توانید حروف اضافه یا خط تیره ی بین کلمات را نیز انتخاب کنید. لیستی که به این ترتیب به شما ارائه می شود منحصر به فرد بوده و باعث بارش فکری برای انتخاب بهترین دامنه می شود.

گردآوری شده از: سمانیک، آریانیک، دارکوب، وب رمز، وب برندینگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed